Därför är mässor fortfarande bra i marknadsföringssyfte

Att medverka på mässor som företagare är än idag lukrativt. Det viktiga är att du har en mässmonter som är tilltalande och som lockar besökare. En mässa är även perfekt för att knyta nya bekantskaper.

Att ställa ut på mässa som egenföretagare kan låta gammalmodigt, men det är långt ifrån det. Även om det digitala tagit över är fortfarande mässor ett väldigt bra sätt att träffa nya partners, få nya och trogna kunder, men även få inspiration och idéer av andra. Ibland behövs helt enkelt det fysiska mötet. Att prata och nätverka ansikte mot ansikte funkar än idag och det är roligt. När du ska ställa ut på en mässa är din monter viktig. Att ha ett mässbord med eget tryck är en bra idé att satsa på. En välplanerad monter är viktigt på en mässa. På en mässa ska du sprida fakta om dina produkter eller tjänster. Du ska försöka göra ett gott intryck som är värt att minnas för dem som besöker din monter. Besökarna ska trivas vid din monter och vilja spendera lite tid där innan de går vidare.

Prioritera mässmonterns miljö

När du som nyss har startat ett företag är på en mässa är det bra att anpassa mässmonterns miljö efter målgruppen du har. Du bör ha koll på att du är på rätt mässa för att nå ut till rätt människor. Det kan vara en bra idé att ha en plan för vad du vill göra på mässan för egen del. Du kanske vill hinna prata med vissa företag eller har några andra mål med mässan. Ha sådant klart för dig innan mässan drar igång. När mässan är färdig är det alltid viktigt att göra en utvärdering över hur det gick. Fråga dig om du uppnådde målet och om det fanns något som du kunde ha gjort annorlunda. Nu när coronapandemin är över är det fritt fram för mässor igen, ta chansen och delta på någon.