Tänk på säkerheten när du startar företag

Om du ska starta ett nytt företag har du mycket att tänka på. En av de viktigaste punkterna är säkerheten på företaget. Det gäller både för de fysiska lokalerna och hur du ska skydda information. Läs vidare för att ta reda på hur du ska tänka och hur du ska ha mindre fysiska nycklar i omlopp.

Säkerheten måste också utgå ifrån hur många anställda du har och vad de har för befattning. Alla anställda bör inte ha tillgång till alla utrymmen. Det bör finnas en tydlig struktur gällande säkerhetsrutiner och vem som har ansvar för vad.

Så hanterar du flera nycklar i omlopp

Overhead,Of,Many,Different,Keys,In,Oder,On,Wooden,BackgroundOavsett hur stort kontor du har kommer du att behöva komma på ett sätt att hantera nycklar på ett smidigt sätt. Om det rör sig om fysiska nycklar måste dessa skrivas upp och kvitteras ut på ett bra sätt. Du ska direkt kunna se vem som har en nyckel och när den kvitterades ut. Många gör detta för hand men det är smidigare att göra det på en dator. Det kan även finnas nycklar som en anställd har så länge den arbetar på företaget. Det är också viktigt att dessa lämnas tillbaka samma dag som denna person slutar.

Nycklar är en stor del av säkerheten

Om ett par nycklar från företaget hamnar i fel händer är det mycket som kan gå snett. Obehöriga kan ta sig in på företaget och stjäla allt från datorer till viktiga dokument. Om en anställd tappar bort sina nycklar måste det rapporteras omedelbart så det kan åtgärdas direkt. Se till att dina anställda får denna informationen redan första dagen på företaget.

Andra åtgärder du kan vidta

Något annat du kan göra för att du och dina anställda ska känna er tryggare är att skaffa larm till alla dörrar. Den första som kommer på dagen avaktiverar det och den siste som går aktiverar det igen. Det är också smart att sätta portlås på entrédörren. Det är bara de anställda som ska ha koden, alla andra får ringa på en klocka för att bli insläppta. Se också till att byta kod med jämna mellanrum.